Eco-Schools
  • Over Eco-Schools
      • Back
      • Hoe het werkt
      • De Groene Vlag
      • Waarom Eco-Schools?
      • Internationaal
      • Het team
  • Doe mee!
      • Back
      • Aanmelden als school
      • Aanmelden als supporter
      • Veelgestelde vragen
  • Community
      • Back
      • Scholen
      • Begeleiders
      • Supporters
      • Leerlingen
      • Portfolio
  • Aan de slag
      • Back
      • De stappen
      • Thema's
      • Workshops
      • Projecten
      • Etalage
      • Webshop
  • Actueel
      • Back
      • Agenda
      • Nieuwsbrief
      • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen

Selecteer de taal

  • English (UK)

Activiteit/evenement

Insectenhotels bouwen

In de activiteitenweek van april 2025 zijn de leerling onder begeleiding van een docent van het vak tekenen van onze school aan de slag gegaan met het bouwen van insectenhotels. Vooraf heeft de docent blikken ingezameld onder collega's. Daarnaast heeft zij oude wijnkisten gevraagd bij een wijnwinkel. De leerlingen zijn tijdens de workshop de blikken gaan vullen met o.a. bamboe en riet, materiaal wat zij op maat moesten knippen en zagen. De blikken zijn in de wijnkisten gestopt en afgesloten met kippengaas.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Bij het organiseren van deze workshop is het goed een praktijklokaal in de school te reserveren. Hiermee heb je mogelijk voldoende gereedschap tot je beschikking, daarnaast is het niet erg als er op tafels gewerkt wordt. Ook is het leuk als er op tijd gestart wordt met de inzameling van materialen. Hierdoor kan een groot deel van de school betrokken zijn en kunnen veel mensen een bijdrage leveren aan het bevorderen van de biodiversiteit bij de buitenruimten van de school.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: De leerlingen zijn bij deze workshop aan de slag gegaan met het creëren van insectenhotels voor het dakterras en de binnentuin van het OLV. De inzameling van de blikken heeft aan bewustzijn van collega's rondom recycling bijgedragen. Daarnaast zijn de leerlingen bewust bezig geweest met het stimuleren van de biodiversiteit in de buitenruimten van de school. De leerlingen zijn fanatiek en gefocust aan het werk gegaan. Zowel de leerlingen als docenten waren zeer enthousiast over hoe de workshop verlopen is.
  • School: OLV Breda

Plantenbakken maken

In de activiteitenweek van april 2025 hebben de leerlingen uit klas 2havo plantenbakken in elkaar geschroefd en gebeitst voor op het dakterras van het OLV. Vier klassen zijn onder begeleiding van docenten en ondersteunend personeel aan het werk gegaan met schroefmachines en kwasten. Eén van de collega's heeft vooraf het hout ingekocht, op maat laten zagen en een handleiding gemaakt zodat de leerlingen zelf de plantenbakken in elkaar konden zetten. Zij hoefden dus alleen zelf nog het schroefwerk te verrichten.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Een goede voorbereiding en goed materiaal is het halve werk. Doordat al het hout op maat was gezaagd en er een handleiding klaarlag konden de leerlingen snel aan de slag. Het frustreerde de leerlingen als er even geen schroefmachine en schroeven beschikbaar waren. Ook is het belangrijk om met voldoende collega's aanwezig te zijn om de leerlingen op weg te helpen en bij te sturen, vooral bij de start van het project. Tot slot; gewoon beginnen en het zal je verrassen wat het project oplevert!
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: Vooraf waren er twijfels of de leerlingen uit 2havo enthousiast te maken waren voor dit project. Voor velen was dit de eerste keer dat zij een schroefmachine in handen kregen. Daarnaast waren er twijfels bij het personeel over of de leerlingen op dit moment wel in staat waren om het kluswerk uit te voeren. Beide zaken hebben ons positief verrast. De leerlingen zijn fanatiek aan het werk gegaan en een aantal begon zelfs te juichen toen zij voor de tweede keer het dakterras op mochten om aan het werk te gaan. Door deze ervaring hebben we besloten om vaker projecten als deze uit te laten voeren door leerlingen.
  • School: OLV Breda

Kauwgomkunst

Voor de activiteitenweek van april 2025 hebben wij SNENS gevraagd om een buitenactiviteit voor onze leerlingen uit 2havo te bedenken waarbij zij bewustzijn zouden creëren rondom duurzaamheid. De leerlingen zijn bij deze workshop de stad Breda ingegaan en daar hebben zij van kauwgomafdrukken op straat mini kunstwerkjes gemaakt. Voordat de leerlingen naar buiten vertrokken moest er eerst een ontwerp gemaakt worden onder begeleiding van de gastdocent van SNENS en van een docent van het OLV. Vervolgens konden de leerlingen hun creatie op straat gaan creëren.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: De samenwerking met SNENS is ons goed bevallen. Het organiseren van de workshop in samenwerking met deze organisatie kon gedaan worden vanwege de MDT-kortsubsidie die aan ons toegewezen is. Ook bij een beperkter budget zou je dit zelf als school kunnen organiseren, bijvoorbeeld als vakoverstijgend project of gewoon tijdens de lessen rondom kunst / tekenen. Tot slot is het goed om vooraf contact op te nemen met de wijkbeheerder over de geplande locaties. Hiermee voorkom je dat er op de dag zelf nog verplaatst moet worden of dat er scheve gezichten van bijvoorbeeld bedrijven of omwonende ontstaan.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: In totaal zijn er meer dan honderd leerlingen in twee dagen de stad Breda ingegaan om de kauwgomkunst te gaan maken. De eerste reactie van leerlingen is vaak negatief, aangezien zij de workshop op voorhand vies vinden. Toch is gebleken dat voor creatieve leerlingen de workshop zeer leuk en uitdagend was. Daarnaast is er meer bewustzijn gecreëerd over het vraagstuk rondom zwerfafval. Verder zijn we trots op het feit dat de kunstwerken nog altijd in het straatbeeld te zien zijn. Per toeval loop je er af en toe tegenaan.
  • School: OLV Breda

Keti Koti 2024

We werken op school met thema's. We zijn immers een OGO-school. We hadden deze periode een passende thema gekozen omdat op 1 julie Keti Koti wordt gevierd. De jaarlijkse optocht was een mooie afsluiting voor het thema "Chocola" in groep 7 waarin we veel aandacht hadden voor de slavernij. We hadden contact opgenomen met de organisatie en die waren heel enthousiast. We gaan kijken of wee het voor het volgend jaar kunnen uitbreiden met meerdere groepen. Met de groepen 7 liepen we mee en velen hadden zich in de traditionele kleuren gekleed.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Werken met thema's geeft betekenis aan de lessen die worden aangeboden. Ook geet het aanleiding om in de "echte wereld", is dit geval onze eigen stad, mee te doen met "echte" activiteiten. Het is een mooie aanleiding om met de kinderen over ons slavernijverleden te praten en over te leren. Stimuleer andere klassen om hieraan mee te doen. Door het jaar heen zijn er altijd momenten waarbij je kunt aanhaken met je school of met je klas. Keti Koti is niet alleen een belangrijke, maar ook een positieve aanleiding om een zwaar onderwerp op de basiss hool te behandelen
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: We hebben deze periode veel gesproken en geleerd over de nadelen van chocola. Daarbij hadden we het over moderne slavernij en uiteraard hebben we toen ook gekeken naar ons eigen slavernijverleden. De kinderen hebben er veel van geleerd en ook ouder waren betrokken. Dat we vervolgens meeliepen met de optocht gaf echt betekenis aan het geheel. Veel ouders liepen ook mee en zij zijn echt trots dat we op deze manier betrokken zijn bij deze dag, Keti Koti. Mooi was ook dat het geen rouwstoet was, maar dat het een feest was waarbij iedereen aan het dansen was.
  • School: IKC De Kleine Reus

Space Buzz

The Space Buzz VR experience was organised by the International School Breda’s Eco-Schools coordinator in collaboration with teaching and facilities staff. The experience was booked through the Space Buzz Education Programme, which offers mobile VR visits to schools. Coordination involved liaising with the Space Buzz team in advance to arrange logistics, including scheduling, student groupings, technical setup, and health and safety considerations.

On the day, staff ensured smooth transitions between sessions, supported students during the VR experience, and facilitated post-activity reflection. The activity was planned to link meaningfully with both our curriculum and our Eco-Schools themes, and formed part of our broader efforts to embed sustainability awareness across subject areas.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Link the experience to real learning goals – Choose an activity that connects directly to your Eco-Schools themes or curriculum. For us, Space Buzz supported learning in science, sustainability, and global citizenship all at once. Plan ahead and coordinate with staff – Involve relevant teachers early to help with logistics, scheduling, and follow-up activities. This ensures smoother organisation and better integration across subjects. Think about the impact, not just the event – A powerful experience is great, but make space for reflection and action afterward. We used follow-up discussions and creative responses to help students process what they saw and translate it into meaningful change. Include every student – Make sure the activity is accessible to all learners, including EAL and SEN students. Experiences like VR can be especially inclusive if supported properly. Tell your story – Take photos, gather student quotes, and share what you’ve done. It celebrates success and inspires others within your school community (and beyond!). Highly recommended for other schools if you get a chance.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: We are proud of this activity because it offered students a powerful, emotional connection to sustainability that goes beyond what they could possibly learn in the classroom. Through virtual reality, they experienced what astronauts describe as the Overview Effect — a sense of awe and responsibility that comes from seeing Earth as one fragile, interconnected system. We had the chance to see and hear about the jungles, ice caps, algae in the sea, overfishing and erosion from a completely different angle giving us a better overall view of how interconnected Earth's systems are and how urgently we need to protect them. This experience sparked meaningful conversations about our impact on the planet and inspired students to think more deeply about the role they play in protecting it. Many expressed a renewed motivation to act — whether by reducing waste, conserving energy, or educating others. We’re especially proud that the activity reached students of all backgrounds and learning styles. It combined technology, science, and citizenship in a way that was memorable, inclusive, and aligned perfectly with the values of the Eco-Schools programme.
  • School: International School Breda
  1. Onthulling National Park City - Breda als 1e stad in Europa
  2. Plaatsing en onthulling mussenhotel (faunatoren) op het plein
  3. Vraag aan leerling om een gedicht te maken over de mussen rondom de school voor het mussenhotel
  4. Fietsen van Stads natuurroute en aanleveren tips inrichting stadspark

Pagina 5 van 48

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

fDelen
Whatsapp

eco schools rgb

Eco-Schools Nederland
info@eco-schools.nl
030 635 89 20

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Inschrijven

Over Eco-Schools

  • Hoe het werkt
  • De Groene Vlag
  • Internationaal
  • Thema's
  • De stappen

Doe mee!

  • Aanmelden als school
  • Aanmelden als supporter
  • Veelgestelde vragen
  • Privacyverklaring
  • Deelnamevoorwaarden
Omhoog
Inloggen Mijn Eco-Schools

Bewerk je profiel, beheer je portfolio in en krijg toegang tot alle belangrijke documenten van Eco-Schools.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Login My Eco-Schools

Edit your profile, manage your portfolio and acquire access to all important documents.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief:

Inschrijven