Activiteit/evenement
Winter Planting in the School Grounds (Primary)
This winter planting activity was organised by the teaching staff, with full involvement from the students. The goal was to make the school grounds more colourful during the colder months while also supporting local wildlife. Students worked together to plant seasonal flowers and hardy greenery in the planters around the Primary building. The chosen plants were selected for their ability to survive the cold and add beauty and structure to the outdoor space during the grey winter season.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: For anyone planning a similar event, we recommend choosing low-maintenance, cold-hardy plants, and involving students in every step—from learning about the plants to digging in the soil. Keep it simple, make it hands-on, and connect the activity to broader topics like biodiversity and urban nature. Most importantly, take time to reflect afterwards so students can see the value of their contribution and understand how small actions can brighten and support the environment all year round.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are proud of how enthusiastic and engaged the students were throughout the project. They showed care and teamwork while planting, and they were eager to learn about which plants grow well in winter and why green spaces are important—even in cities. Their efforts made a real difference, and the results could be seen and enjoyed by the whole school community.
- School: International School Breda
Plastic bottle and can recycling to raise awareness & funds (Primary)
PYP4, inspired by their unit of Inquiry, started to collect empty cans and plastic bottles from across the school community, and arranged for these items to be exchanged for money at a local supermarket with a view to making a donation to two different environmental projects, turning everyday waste into meaningful action. With guidance from their teachers, they created posters, spread awareness among peers, and set up a designated collection point. The project’s core mission was to raise funds The Ocean Cleanup, which focuses on extracting plastic from oceans and rivers, and Coral Gardeners, which restores coral reefs through innovative conservation methods.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: It is useful to have a clear goal in mind, one which resonates with the group and makes the objectives tangible. For these students, it was fundraising for a cause they valued. Publicity is also important. We used posters, school announcements, and the school’s digital platforms to create engagement. Involve the broader community to expand impact. It is also important to place clearly-labelled collection bins.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are incredibly proud of the initiative our students showed along with their determination, and sense of global responsibility. Their efforts went far beyond collecting recyclables—they displayed leadership, creativity, teamwork, and understood that small actions can have far-reaching impacts. They demonstrated how young people can be powerful change agents in their communities and beyond.
- School: International School Breda
Loterij en lancering website
Het organiseren van deze activiteit is een gezamenlijke actie geweest. We hebben een geheel eco-uur besteed aan het verdelen van de taken. De website "Panthaclothes" is gemaakt door examenleerlingen die informatica in hun pakket hebben. De opdrachtgever is eco-schools. De website heeft als doel om leerlingen kleren en andere dingen zoals examenbundels onderling binnen de school te laten ruilen. Om zoveel mogelijk leerlingen bij de lancering aanwezig te laten zijn hebben we de leerlingen "gelokt" naar de aula met een loterij. We hebben door de schoolspeakers omgeroepen op de dag zelf en we hebben een "save the date" in de nieuwsbrieven en op de socials gezet. De prijzen hebben we gekocht in een duurzame winkel in het centrum van Wageningen. Dit waren prijsjes zoals waterflessen van mais en planten.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Gebruik zoveel mogelijk kanalen om een evenement te promoten, zoals social media, nieuwsbrieven en schoolschermen. Begin op tijd met communiceren van evenementen. Herhaal de communicatie vaker dan een keer. Denk soms groot en soms klein, acties zowel groot als klein kunnen elkaar versterken. Betrek zoveel mogelijk leden van het team bij het organiseren van een evenement.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Alles kwam samen in deze actie. Leerlingen van een examenvak hebben hun schoolexamen kunnen halen met een duurzame actie. Eco-school is een serieuze opdrachtgever geweest. Alle leerlingen van het hele team zijn betrokken geweest bij het organiseren van de actie. Er waren heel veel leerlingen aanwezig bij de actie en die hebben nu allemaal de website gezien. Er zijn weinig tot geen scholen met een eigen ruilwebsite.
- School: RSG Pantarijn
SDG logo's maken
We hebben een nieuwe entree en deze is nog best leeg en saai. Om deze aan te kleden hebben we als eco-school het idee gekregen om deze mooier te maken door er iets op te hangen. We kregen dit verzoek ook van de directie. De leerlingen hebben zelf hout gehaald en een idee bedacht hoe ze dit hout wilden gaan bewerken en schilderen. Het is dun hout, dus makkelijk te zagen. Mogelijk dat we ook nog met de 3-D printer aan de gang gaan.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Bedenk een actie die bij je past als leerling en team. Ga niet op alle verzoeken in van mensen uit de organisatie maar vooral op acties die jullie leuk vinden. Probeer creatief te zijn en bespreek van te voren met het team om feedback te vragen zodat de uitvoering nog beter wordt.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn trots op de diversiteit en de eigenheid van de actie. Leerlingen hebben zelf bedacht hoe deze invulling te geven aan het aankleden van de gang. De SDG's zichtbaar maken zorgt weer voor meer bewustwording en ook gezelligheid door de kleuren. De leerlingen hebben plezier en kunnen hun creativiteit kwijt.
- School: RSG Pantarijn
Animal cruelty
Wij ( Sanne en Raven) hebben een poster gemaakt over Animal cruelty, wij vinden het belangrijk dat mensen weten dat dieren voor best veel producten worden gebruikt en sommige producten zelfs schadelijk zijn voor de natuur, daarom hebben wij hier een poster over gemaakt en dat op de schermen rond de school geplaats. We hebben geprobeerd de poster wat aantrekkelijker gemaakt met emoji's en een leuke achtergrond, we hebben ook het eco- schools logo erop gedaan en ons eigen logo, we hebben taalgebruik gebruikt alsof je tegen je vrienden praat.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Wij geven als tips om ook een leuke en interessant poster te maken, probeer een duidelijk thema te hebben dan snappen mensen gelijk waar het over gaat, houd het ook kort als de tekst te lang is haken mensen sneller af en lezen misschien net niet het doel van de tekst, probeer een doelgroep te kiezen, wij deden het voor kinderen van onze school en we hebben dus informeel taalgebruik gebruikt, dus alsof je tegen je vrienden praat of tegen je familie.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Wij zijn hier trots op omdat we heel erg ons best erop hebben gedaan en mensen het ook echt hebben gelezen want we hadden verwacht dat mensen het niet zouden lezen. Ook vonden we het fijn om te zien dat de poster best lang op de schermen heeft gestaan en mensen ernaar vroegen. Maar we weten natuurlijk niet of mensen er echt wat mee hebben gedaan, maar we hopen het natuurlijk wel, zelf zijn we er meer op gaan letten.
- School: RSG Pantarijn