Activiteit/evenement
Awareness of Bathroom Habits
The activity was organized by my supervisor Dr. Eren and me, Olwakhe Msiya from MYP5. The project was designed to educate students on sustainable bathroom habits by using colourful and informative posters placed in school bathrooms. The project focused on promoting responsible toilet paper usage and proper flushing techniques to help conserve resources and reduce environmental impact. By linking daily actions to broader themes of ethical responsibility and global water and waste issues, the initiative encouraged students to understand how small behavioural changes contribute to sustainability. Conducted within the school environment, the project effectively raised awareness and fostered a sense of responsibility among students, supporting both personal and collective efforts toward a cleaner and greener future.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Make your posters fun and eye catching.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: I'm proud of this project because I helped to inspire my school community to make small changes that really matter. By raising awareness about everyday habits, I helped to shape responsible, caring students who are making a positive difference for the environment. By taking action we are saving water and toilet paper.
- School: International School Breda
Project 'De Graaf gaat voor Groen' - Inspiratie en brainstormdagen
Vanuit het onderwijsteam Duurzaamheid zijn er een aantal collega's betrokken bij de organisatie van het Project 'De Graaf gaat voor Groen' dat we hebben kunnen opzetten m.b.v. subsidie vanuit het MDT-kort traject (Maatschappelijke Diensttijd). In oktober werd de aftrap gegeven tijdens de activiteitenweek. De leerlingen hebben zich in die week georiënteerd in het vergroenen en verduurzamen van de (omgeving) van de school en hiervoor mooie plannen bedacht. Er werd inspiratie opgedaan tijdens gastlessen van de stadsecoloog van de Gemeente Breda, het bijenlandschap West-Brabant, Woningcorporatie Laurentius en Breda Stad In Een Park. De leerlingen werden elke dag even op buurtsafari gestuurd. Dit was een groot succes! Leerlingen kregen (foto-)opdrachten mee om de buurt te leren kennen en met de buurtbewoners in gesprek te gaan. Tijdens de praktijkmiddagen zijn er bloembommen en insectenhotels gemaakt onder leiding van The Pollinators, bloembollenzakjes gemaakt en uitgedeeld in de buurt en bloembollen gepland rondom de school. Ook zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het maken van concrete plannen voor het vergroenen en verduurzamen van de omgeving van de school en het schoolplein. Ideeën die hieruit voortkwamen zijn: tegelwippen, extra bloemen planten, insectenhotels maken, een overkapping over de fietsenstalling met een groen dak, composthoop op het schoolplein, groene klimwand etc. De leerlingen hebben dit aan elkaar gepresenteerd. Deze plannen zijn allemaal verzameld en later tijdens de praktijkdagen voor een groot deel gerealiseerd.
- Filmpje insluiten vanaf Youtube:
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ondanks dat dit niet activiteit was die direct door het Eco-team georganiseerd werd is het wel belangrijk om jezelf als Eco-team wel te laten zien bij activiteiten die draaien om duurzaamheid. In dit geval het project 'De Graaf gaat voor Groen'. Vanuit het onderwijsteam duurzaamheid is het project georganiseerd en hierbij is telkens gepolst welke leerlingen uit het Eco-team inzetbaar waren tijdens de project- en praktijkdagen. De leerlingen uit het Eco-team trokken dan hun T-shirt aan zodat ze ook echt zichtbaar aanwezig waren.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn enorm trots op dit project waarbij er echt grote stappen zijn gezet en er zo'n 100 leerlingen aan de slag zijn gegaan met het vergroenen en verduurzamen van de (omgeving van de) school. Hierbij waren de leerlingen aan zet, zij hebben plannen bedacht en het Eco-team is aangesloten waar dat mogelijk is. Kortom de leerling stond echt centraal. Daarnaast zijn er in de eerste activiteitendagen niet alleen plannen bedacht maar ook al kleine stapjes gezet richting een duurzamere omgeving, door bijvoorbeeld bloembollen uit te delen, het gesprek aan te gaan met buurtbewoners etc.
- School: Graaf Engelbrecht
ISB Shop & See
This is a new event this year with all initiative coming from the students. There were 2 markets which were organised by a team of DP1 and MYP5 students. They collected donations of toys, clothes and books from our school community then after organsing everything they had a market for all our students and parents and sold the items for 1 - 2 euros. Anything that was not sold was donated to the local kringloop. There were 2 editions of this market. One before Christmas and one in the Spring. This is a summary as written by Reem Abadi - DP1 Student: “The main purpose of the ISB Shop and See Eco Club is to raise money for different school needs and to support students in particular. At the same time, we would like to contribute to saving the planet from fast fashion. For this, we take different clothes donated from students, make sure they are in a good state, and then sell them at low prices. This will not only lessen the amount of waste generated for clothes, but it will also inculcate a sense of using sustainable fashion and, simultaneously, help in raising money to support the school. I will be a member of the stock management and pricing group. This will involve sorting the donations made, taking inventory, and pricing the clothes at an affordable rate but ensuring this reflects in quality. This part of the project helps in ensuring that we make quality, second-hand clothes available to the students and in a manner that will help our fund-raising and sustainability goals. This project has scope for rich learning outcomes. Collaboration is important, as from it, the successfulness of the project is highly dependent. This means we will have to work with other members of the club to manage donations and plan the sales process in order for everything to go well. This experience will develop our communication and team coordination skills. Global Value: At the core of our initiative, this teaches positive actions and behaviors that play an important role in development. We support bigger environmental sustainability by reusing our clothes and not demanding fast fashion. We enable ourselves to understand how local action can have a global impact with respect to climate change and resource conservation. This activity will be undertaken throughout the whole academic year under the guidance of Mrs. Van Zundert.”
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Allow the students to decide what they want to see, when and what will be done with the money. I think it is empowering for the students to have agency over what happens with the money they raise. It is also powerful that all money goes back to school to be used for the students.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are very proud of this not only because of the effort that the ISB Shop & See Team put in, but also because all of the takings made in the market were spent back in the school again for the students. Any club / body in school were able to apply for some funding (max of €50) and give explanations about how they wanted to use the money. All money was raised by the students and went back to the students whilst also showing everyone the importance of buying second hand and donating to the kringloop. The students worked together as a team and the mix of students means that those who set up this project this year and had leading roles will be able to hand the reins on to the current MYP5's to carry on the activity next year. We really see it as the start of something that can be long running in our school.
- School: International School Breda
Project 'De Graaf gaat voor Groen' - Praktijkdagen
Vanuit het onderwijsteam Duurzaamheid zijn er een aantal collega's betrokken bij de organisatie van het Project 'De Graaf gaat voor Groen' dat we hebben kunnen opzetten m.b.v. subsidie vanuit het MDT-kort traject (Maatschappelijke Diensttijd). In oktober is de aftrap gegeven door een aantal inspiratie- en brainstormdagen (zie eerder portfolio item) om ideeën te bedenken om de (omgeving van de) school zoveel mogelijk te vergroenen en te verduurzamen. Nadat alle ideeën zijn verzameld, stonden de laatste twee praktijkdagen in het teken van zoveel mogelijk plannen te realiseren. De leerlingen zijn in samenwerking met de Wijkdeals van de Gemeente Breda zwerfafval op gaan ruimen in de buurt, hebben buurtbewoners kennis laten maken met de plasticvrije shampoobars van HappySoaps en uitgenodigd om bloembakken te komen vullen met insectenlokkende planten, de bloembakken bij Sportkantine de Ganzerik gevuld met plantjes, meer biodiversiteit aangebracht bij het terrein van de Vavo van Curio en een vegan lunch verzorgt bij twee verschillende verzorgingstehuizen in de buurt. Ook is er, onder leiding van Breda Stad In een Park, een bijenhotel gemaakt voor bij ontmoetingscentrum De Sleutel in Kesteren, een bijenbunker gebouwd met daarachter een composthoop op het schoolplein, zijn wij als school een voedselbank geworden voor de actie ‘Voer de Bij’ van The Pollinators en heeft ons schoolplein, in samenwerking met Hoveniersbedrijf Donker Groen een enorme metamorfose gekregen. De leerlingen hebben tijdens de eerste praktijkdag met z’n allen tegels gewipt om vervolgens op de tweede praktijkdag het schoolplein te voorzien van veel meer biodiversiteit door het aanplanten van diverse planten, struiken, (fruit)bomen, bloemen en de aanleg van een stukje gazon. Een resultaat om trots op te zijn!
- Filmpje insluiten vanaf Youtube:
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ondanks dat dit niet een activiteit was die direct door het Eco-team georganiseerd werd is het wel belangrijk om jezelf als Eco-team te laten zien bij activiteiten die draaien om duurzaamheid, in dit geval het project 'De Graaf gaat voor Groen'. Vanuit het onderwijsteam duurzaamheid is bij de organisatie van dit project elke keer gevraagd welke leerlingen uit het Eco-team inzetbaar waren tijdens de uitvoering van de plannen die de leerlingen hebben gemaakt. Zo hebben er leerlingen geholpen bij het tegels wippen en ook bij het aanplanten van het schoolplein. De leerlingen uit het Eco-team trokken dan hun T-shirt aan zodat ze ook echt zichtbaar aanwezig waren.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn trots op de samenwerking met de diverse partijen, zowel tijdens de inspiratie- als de praktijkdagen met organisaties zoals De Gemeente Breda, Breda Stad In Een Park, Woningcorporatie Laurentius, The Pollinators, Bijenlandschap West-Brabant en Hoveniersbedrijf Donker Groen. Leerlingen leren op die manier bepaalde organisaties in de buurt kennen, hebben geleerd over het belang van meer groen en biodiversiteit in de eigen leef- en schoolomgeving en ook de buurtbewoners hierbij betrokken. Hiervoor hebben ze alle dagen de handen uit de mouwen gestoken met een enorm mooi eindresultaat. Nu is het tijd om te gaan genieten van het mooie groenere schoolplein en andere initiatieven in de omgeving.
- School: Graaf Engelbrecht
Warme truiendag OLV Breda
Leerlingen en docenten van het Eco-team
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Als de verwarming omlaag gaat, houd dit dan daarna ook zo en docenten leerlingen wennen er vanzelf aan.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: De verwarming is twee graden omlaag gezet en dit blijft zo. Dit heeft een gesprek op gang gebracht tussen het Eco-team, de directie en de collega van het OOP die over technische zaken gaat. We zijn in gesprek over begrenzers op de verwarming, aanstuur temperatuur en instructie aan de docenten.
- School: OLV Breda